(Економичне і культурне
її значіння).
Могутня сила
"незалежних обставин" одного разу на довгенький таки час закинула
мене в Радомисль. Вигідна, суха місцевість, прямі бруковані вулиці, чепурні,
білі будиночки, оточені рясними, зеленими садочками, з-за яких побідно
визирають і грають на сонці золотими хрестами городський собор і його близька
сусідка—приходська церковця,—з першого разу зробили на мене дуже приємне
вражіння. Коли ж, спустившись по „Київській" вулиці, я побачив
заквітчану кучерявими вербами ніжну річечку „Мику", що під самісіньким
підніжжям города злилась з буйноводним красунем—„Тетеревом", щоб спільними
силами постачать городянам і погожу воду для питва, і чудову прохолоду в літню
спеку, щоб легко держать на гладенькому зеркалі свого лоня човни не самих
тільки рибалок, а й городян, охочих розімнять свої руки веслами; коли я побачив,
зразу ж за Тетеревом темно-жовту стіну несходимого вікового соснового бору,—я
сказав сам собі: „це рай, справжній рай!” І трохи не поспішивсь благословить
„незалежні оботавини”, що привели мене побачить цю красу.
Але наскільки
привабливе місто з окола, настільки воно нудне й безбарвне у внутрішнім своїм
житті,— про що я не забаривсь довідатись. Брак путньої бібліотеки, розумних
розваг; млява, інертна і забубониста людність; замісць парових двигунів—
миршаві шкапи сонно крутять старосвітські, примитивні машини, станки і оструги,
що обслуговують місцеві заводи: сукновальні, шаповальні, кожевні і инші,—такий
Радомисль у внутрішнім своїм житті. Видно було, що тут бракує чогось, якогось живчика,
такого, щоб росколошкав, розгойдав це життя, зрушив з мертвої точки, надхнув
йому руху, бадьорости, живого темпу.
Останніми часами
закривилось на те, що Радомисль таки буде мати потрібний живчик. Я кажу про
залізнодорожну колію од ст. „Ірша", київо- ковельської з. д., до
Радомисля, проект якої уже пішов на розгляд до ради міністрів. Передо мною
зараз лежить брошура д. А. Г. Макаренка: "Экономическое изслѣдованіе къ проэкту желѣзнодорожной вѣтви Ирша— Радомисль", складена на підставі офіціяльвих
джерел, слідом за якою й подам скільки динних про значіння майбутньої
залізничої колії.
Питання про
сполучення Радомисля з залізнодорожною сіттю сягав далеко за 1895 рік, коли
само управління південно-західних залізниць клопоталось про будову колії до
Радомисля од роз'їзда Сокольчі. В той час Радомисль відогравав значну ролю в
економичному житті, головним чином волинського полісся, бо поліщуки сюди
спродували: дерево, кустарні вироби, дьоготь, смолу, шкло, хліб в зерні і инші
продукти сельського господарства.
Коли проклали
київо-ковельську колію, сфера економичного вплину Радомисля звузилась, але не
настільки, щоб місто втратило всяке значіння. В данний момент в район Радомисля,
як торгового і взагалі економічного центра, ввіходить на півночі місцевість,
що стелеться на півдорозі між самим містом і київо-ковельською колією; на сході
сфера впливу радомисльського ринку тягнеться аж до м. Макарова; на
південь—захоплює м. Коростишів і місцевість, що залягає на обидва боки
київо-брестського шляху, а на заході—сягає по-за межі радомисльського повіту
на сусідню Волинь. Мало того, сам по собі город, нарівні з Бердичівом,
являється пунктом "сосредоточенія кожевеннаго производства" на
Київщині, тут мелють муку, добувають каміння— граніт і лабрадор, а також фунціонують,
як вище зазначено, фабрики суконних виробів і т. ин.
Таке значіння
Радомисля в економичнім і торговельнім житті района і примусило представників
города і инших заступників людности довгий час клопотатись про збудування сюди
залізничої колії.
Довжина
наміченої колії Ірша — Радомисль—28 верст, причім на 13 їй версті од її початку
буде збудовано комерційну станцію „Меделівка"; загальний напрям колії—з
півдня на захід од ст. Ірша. Не треба буть пророком, щоб сказать, що гілка ця
з перших же днів переверне життя Радомисля до коріння, звичайно в кращий
бік—в бік енергії, поступу, руху, культури. Але не тільки місто, колія
захопить, оживить і обслуговуватиме майже весь район економічного впливу
Радомисля: водотийської, брусилівської і вишевицької, а також коростишівську,
качкирівську і потіївську волості, разом великі простори в 183.953 дес. в
123.392 душ. людности.
Опіраючись на
офіціяльні статистичні данні вирахувано, що на обширі описаного району, після
задоволеная місцевих потреб, кожний рік зостається лишка для вивозу minimum:
вівса—400.000 п., пшениці —466.000 п., муки—550.000 п., висівок—250.000 п.,
картоплі—200.000 п., льону—7 000 п., конопель—3.000 п., сіна—350.000 п.,
рогатої худоби—90.000 п., свиней —25.000 п., м'яса і шинок—12.000 п.,
яєць—50.000 п., будівельного дерева —600.000 п., дров—700.000 п., грузів
кожевних заводів—187.000 п., каменю—200.000 п., виробів сукняних фабрик—92.000
п., виробів з дерева—40.000 п. і иншої ваги—100.000 п.
В свою чергу
людність району кожнорічно набуває з инших місцевостей; сахаро-рафінаду — 46
000 п., бакалії— 24.000 п.,
гастрономичного товару—13.000 п., гасу і нафту — 45.0 п., краму—45 000 п.,
москательного товару—18.000 п., медикаментів—10.000 п., солоної риби — 75 000
п., вина і горілки—25.000 п., табаку і табачних виробів—8.000 п., заліза і
чавуна—100 000 п., мила— паперового товару —5000 п., свічок—12.000 цементу, вапни і т. ин.—40.000 п.,
вугілля—40.000 п., мішків—15.000 п., хліборобського знаряддя і машин—30.000 п., свіжих фруктів—25.000 п. і инших річей—
100.0 п.
Всі перелічені
грузи як вивозу, так і ввозу, розуміється поступлять на гілку Ірша—Радомисль—це
дасть змогу швидче перевозити їх з місця на місце і вбереже багацько часу і
грошей продуцентам, а товари ввозу удешевить, бо, як відомо, переправка ваги
по залізниці обходиться значно дешевше од кінної приставки. Крім того, найменш 85.000
пасажирів—вирахувано— спекаються сучасної тяжкої і неприємної їзди в допотопних
диліжансах і жидівських нечепурних балагулах—поспішаючи в радомисльський
район.
Будову гілки
(приватний підприємець), по обрахункові, коштуватиме— 682.485 карб. Річний
валовий прибуток од гілки—70.869 карб., се б то— 2.581 карб. од верстви.
Казенні залізниці матимуть через гілку прибутку на рік—454.883 карб.
X. Майстренко.
Джерело: газета "Рада", 12.05.1912 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар